В. Савченко Анархістський рух в Одесі (1903-1916 рр)

со всеми и ни с кем

30-04-2015 07:29:42

ГЛАВА 1. У ПОШУКАХ «ОДЕСЬКОЇ ГЕРІЛЬЇ»
Чорні прапори, чорні сорочки, чорні капелюхи, широкі
чорні пояси, чорні браунінги - естетика жертовності і руй-
нування заворожувала одеську молодь 1886-1891 років наро-
дження (основний контингент груп одеських анархістів по-
чатку ХХ ст.), що бачила в революції єдиний вихід для своїх
емоцій і сил. Вона не хотіла наслідувати шлях своїх батьків
- чорноробів, селян, дрібних ремісників, жебраків... Україн-
ці, євреї, росіяни, поляки... всіх їх пов’язувала шалена моло-
дість у революційній Одесі і віра в світле майбутнє без екс-
плуатації і влади, віра в ідеальну людину. Заради цієї віри
вони готові були вбивати, підривати, грабувати і... зійти на
ешафот, який чекав їх у одеському Олександрівському пар-
ку, в 100 метрах від хвиль Чорного моря.
Сотні забутих прізвищ, доль, нездійснених надій. Сотні
страчених, вбитих в перестрілках, померлих у в’язницях, на
каторзі... сотні знайдених «караючої правицею переможного
пролетаріату» і умерщвленних вже в 1930 -х рр... через чверть
століття після подій їхнього бунтівного юнацтва...
Анархісти стали носіями традицій політичного насиль-
ства, які культивувалися в Російській імперії як знизу, так і
зверху. Сьогодні тероризм слід розглядати і як широко-
масштабне явище, яке становить загрозу життєво важливим
інтересам особи, суспільства і держави. Тероризм, спрямова-
ний на знищення системи державної влади й управління
суспільством, посилює вплив у суспільстві антиконститу-
ційних утворень, викликає хаос, безладдя.
Сто десять років тому Одеса стала полігоном анархіст-
ського терору, про який історики дружно замовчували і за-
мовчують, зважаючи на закритість теми (до 1990 р.), а далі
– виходячи з уявлення про «неукраїнськість» антидержав-
них цілей анархістів (в Україні). Про кілька терористичних
актів італійських «Червоних бригад» написано десятки
книг, сотні статей, а про сотні терористичних актів анархіс-
тів в Одесі література абсолютно відсутня.
5
«Столицями» анархістського руху в Російській імперії на
початку ХХ ст. стають не столиці держави або центри наці-
ональних регіонів, а великі промислові центри на околицях
імперії: Одеса і Катеринослав (Дніпропетровськ). «Три голо-
вні російські центри російського анархізму - Білосток, Кате-
ринослав і Одеса - створили і три найбільш поширені типи
російських анархістів: єврейського ремісника, здебільшого
майже хлопчика, часто-густо щирого ідеаліста і сміливого
терориста; заводського робітника-бойовика і, нарешті,
одеського грабіжника - декласованого марнотратника жит-
тя», - писав на початку ХХ століття меншовик Б. Горєв.
Сучасний російський історик Д. Пейч пише: «На ниві те-
рористичної діяльності в російському анархістському русі
однозначно виділяються райони Півдня і Заходу Російської
імперії, і в першу чергу три найвизначніші центри анархо-
терору - Білосток, Одеса і Катеринослав. Діяльність місце-
вих груп майже завжди охоплювала і довколишній регіон:
утворювалася справжня мережа бойових організацій... У той
же час анархізм в Центральній Росії носив зовсім інший ха-
рактер, був переважно пропагандистським, а акти терору
були значно більш рідкісними і, як правило, менш успіш-
ними» [1]. Анархістський рух в Україні, Бессарабії, Криму,
на Кавказі та Північному Кавказі вже в 1906 р. отримав назву
«Південний анархізм» [2]. «Південний» анархізм - терорис-
тичний, агресивний, масовий, робочий - синдикалістський,
різко відрізнявся від «північного» - анархізму столиць імпе-
рії і Центральної Россії - пропагандистського і «кабінетно-
го». «Південний» анархізм будувався на основі кривавої
практики масового терору і зв’язку кров’ю жертв. У «півден-
ному» анархізмі домінував культ волі, жертовності і насиль-
ства, культивувалося презирство до життя, як чужого, так і
свого, схиляння перед безстрашним героєм, володарем доль
і самої історії. За допомогою бомби анархісти мріяли зроби-
ти людей щасливішими і вирішити глобальні проблеми
людства. Практично всі анархістські групи в Україні 1903-
1916 рр. розглядали терор як революційну необхідність і
лише трохи розрізнялися за спрямованістю самого терору
(масового, економічного, адресного або безмотивного). Крім
6
Одеси і Катеринослава, основна маса анархістів Півдня була
породженням міських слобідок Донецько-Криворізького
промислового району, патріархальних єврейських гетто
Центральної України та польсько-білоруського погранич-
чя, нічліжок Ростова, Армавіра, Баку...
Ці абсолютно різні середовища проживання об’єднує не-
значний відсоток інтелігенції в організаціях, «молодість» і
чисельність робітничого класу і ремісників, гострота націо-
нальних протиріч, деяка відірваність від магістральних
культурних процесів, від столичної «імперської величі» і за-
гальноімперських «володарів дум».
Перша анархічна «столиця» — Одеса - величезний мега-
поліс з майже півмільйонним населенням, що виник «на по-
рожньому місці» приблизно за 110 років до розглядаємих
подій. Швидке зростання міста привезло до швидкої появи
необлаштованих районів міського знебожиння, де панува-
ли свої специфічні закони, «тіньове право», де вирувала
злість і заздрість по відношенню до мешканців «ситого»
центру міста - до пана, чиновника, буржуа, інтелігенції.
У нових південних містах Російської імперії на початку
ХХ ст. (Одеса , Катеринослав) руйнувалися давні традиції
віри, сім’ї, громади, кагалу, що призводило до появи чис-
ленної асоціальної молоді. «Маленька людина у великому
місті» була поставлена у принижене становище відсутніс-
тю можливості володіння матеріальними і культурними
цінностями, якими пишалися нові буржуазні міста. «Ма-
ленька людина» намагалася відшукати сенс свого буття у
боротьбі проти держави, законів і моралі, в боротьбі «за
правду», яка сприймалася часто дуже спрощено й вміщала-
ся в ірраціональному словосполученні: «Бий гадів!» (Під
«гадами» малися на увазі: поліція, чиновник, буржуа, за-
водський директор...).
В Україні в 1905-1908 рр. приблизно в 120 населених пунк-
тах існували анархістські групи, в яких діяло («пройшло че-
рез анархістські групи» за період 1905 - 1908 рр.) до 5 тис.
активістів і бойовиків. Ще в Україні було приблизно до
20 тис. ч. ситуативно співчуваючих ідеям анархізму, які не
були при цьому членами певних анархістських організацій.
7
Подібні «проблеми» з анархістами не спостерігалися ні в од-
ному з регіонів Російської імперії.
Б. Горєв стверджував, що в Одесі склався «особливий тип
анархіста - переважно з маргінальних міських верств» [2],
пов’язаний з кримінальним світом, без середньої освіти. Цей
анархіст віддавав перевагу експропріаціям, за можливість
отримати «кишенькові гроші», майже не вів пропаганди се-
ред робітників. Подібні твердження межують із звинува-
ченнями з боку «революційних товаришів по боротьбі»
(Б. Горєв був меншовицьким публіцистом). Відомо, що між
меншовиками і анархістами існувала постійна конкуренція
за вплив на трудящих, і подібна характеристика, яка не від-
повідала реальному стану справ, була покликана знизити
рівень конкурентоспроможності опонента.
Питання зародження та соціальної ангажованості анар-
хістського руху в Російській імперії і зараз залишаються
дискусійними. Дослідники називають роком виникнення
руху різні дати: 1899, 1900, 1903, 1904, 1905-й, іноді до анар-
хістського політичному руху відносять нігілістів, бакуніс-
тів, чайковців, бунтарів 1860-х - 1880-х рр., духоборів, тол-
стовцев, неотамплієрів «Ордена світла»...
Анархізм як політичний рух, орієнтований на маси,
сформувався на «російському грунті» тільки у другій поло-
вині 1904 р., пізніше за своїх основних політичних конку-
рентів (Бунда, соціал-демократів, есерів). Але, незважаючи
на «мантри» конкурентів про «босяцтво» і « дрібнобуржуаз-
ність» анархізму, анархісти Східної Європи оперували до
робітничого класу, вважаючи його своїм базовим класом.
«Апостол» анархізму П. Кропоткін відводив головну роль у
соціальній революції саме робітникам.
До сьогоднішнього дня дискусійними залишаються питан-
ня організаційної будови анархістських груп, принципи їх іс-
нування та взаємозв’язку, динаміки чисельності анархістів,
принципи організації, відмінності в розумінні теорії і практи-
ки столичних і регіональних анархістських організацій...
Ця книга дасть можливість розглянути історію станов-
лення анархізму в його центрі - в Одесі, етапи розвитку та
причини загасання руху, соціальну складову анархістських
8
груп, таємний зв’язок між групами та їхні зв’язки із західни-
ми центрами, участь анархістів у профспілковому і страй-
ковому русі. Глави книги відповідають етапам історичної
періодизації анархістського руху, запропонованої автором.
***
Відновити історію анархістського руху Східної Європи
1903-1916 рр. надзвичайно важко, і не тільки тому, що части-
ну архівних фондів, періодичних видань та мемуарів було
знищено в роки революцій 1917 р. (наприклад - знищення
поліцейських архівів революційними масами на початку бе-
резня 1917 р.), сталінських «зачисток», Великої Вітчизняної
війни. Самі анархісти, в цілях конспірації (як під час цар-
ського, так і під час радянського підпілля), намагалися при-
ховати структуру конспірації, імена, події. Мемуарна анар-
хістська література дуже скупа, не тільки з причини
конспірації, а й через слабкість «інтелектуальних сил» в
анархістському руху 1903-1916 рр. .
Анархісти не мали загального керівного центру, запере-
чували партійне структурування, партійну бюрократію,
фіксоване членство, звітність... і практично не залишили
про свої численні підпільні структури ніякої документаль-
ної бази. Відсутність центральних структур руху, ставка на
безпартійність і «політичну самодіяльність» приводили до
виникнення так званих «диких», в основному іллегаліст-
ських груп, коли будь-яка група радикалів (або одиночка)
могла оголосити себе анархістами і діяти, не входячи в кон-
такти з анархістськими федераціями та центрами.
Саме поняття «рух» визначало аморфність анархістських
структур і відсутність єдиної партійної структури. Більш
того, самі анархісти пишалися і підкреслювали свою «аполі-
тичність», «позапартійність», «антібюрократичність». На-
віть поліція не могла «відстежити» подібну небезпеку «ди-
кунських» груп, не маючи можливості наповнювати своєю
агентурою подібні групи. Та й закони тотальної конспірації
диктували необхідність знищення будь-яких документів,
які викривають людину у анархістській діяльності, що за-
грожувала ешафотом. І тільки документи заклятих ворогів
9
анархістів - поліцейських, прокурорських, суддівських
структур – здатні пролити світло на темну історію «чорно-
го» опору.
Першими історіографами виникнення анархістського
руху в Східній Європі були самі анархісти, в працях яких
спогади перепліталися з публіцистикою і історичною кан-
вою. Ці праці грішили фрагментарністю і безсистемністю,
автори плутали дати, тенденційно показували особисту
роль того чи іншого анархіста, замовчували, «в конспіратив-
них» цілях, конкретні імена, події і дати.
Історію анархізму почали писати в 1909 р. анархісти - ав-
тори «Альманаха», продовживши її оприлюднювати в збір-
нику нарисів і спогадів «Михаилу Бакунину 1876-1926», ви-
даному вже в 1926 р. Особливо цінними для нашого
дослідження, є нариси Я. Новомирського «Анархічний рух
в Одесі» і М. Знам’янського «Тюремні враження», що були
опубліковані в збірці «Михаилу Бакунину...» [3].
Одне з перших досліджень анархізму 1903-1907 рр. нале-
жить меншовику Б. Горєву, який дав анархістам «маргіналь-
ну» і «кримінальну» оцінку. Подібну характеристику анар-
хізму поділяли і інші автори – «конкуренти» - соціалісти, у
тому числі і В. Ленін, який присвятив критиці анархізм
(прямо чи опосередковано) бл. 130 статей. Вважаючи анар-
хізму шкідливим для розвитку організованого робочого
руху, він надовго визначив характеристику соціальної бази
анархізму, заявивши, що анархіст - це «скажений від жахів
капіталізму дрібний буржуа» [4].
У 1920-ті рр. ідеологи партії більшовиків, у своїх «попу-
лярних» працях, що виконували пропагандистську функ-
цію, повторювали критику В. Леніна, характеризуючи анар-
хістський рух як «контрреволюційний» і тим самим
обгрунтовуючи по відношенню до них репресії з боку ра-
дянської влади. У 1930-1950-ті рр. радянськими істориками
робилися тенденційні і боязкі спроби аналізу розвитку
анархізму в Російській імперії, однак відсутність опори на
архівні матеріали і використання незмінної догми служили
тільки для підтримки «міфу про анархізм». Заперечення
можливості розвитку анархізму створювало про нього ан-
10
тинаукове уявлення як про вчення з незмінним набором
елементів і статикою. Особливої уваги заслуговує брошура
Л. Н. Сиркіна - єдина на сьогоднішній день, в якій висвітлю-
ється махаєвський рух у Російській імперії [5].
Офіційний ідеолог комуністичної партії Є. Ярославський
називав анархістів: «...дезорганізаторами сил революції,
агентурою буржуазії в робітничому русі», «реформістами»,
фальсифікував їхню соціальну базу: «...анархісти проводи-
ли свою роботу не серед найбільш організованих, класово
свідомих робітників, а серед дрібної знебожилої буржуазії,
серед дрібнобуржуазної інтелігенції, серед люмпен-проле-
таріату, іноді серед кримінальників». Він заявляв: «...анар-
хістський рух 1905-1907 рр. не дав в Росії жодного великого
діяча революції, не запліднив революцію жодною цінною
думкою. Анархістський рух не може назвати жодного фак-
ту, який би мав позитивне і вирішальне значення для розви-
тку революції » [6. 29-30, 33 ].
До дослідження історії анархізму в Російській імперії ра-
дянські історики повернулися лише наприкінці 1960-х рр.
Ще не вилікувавшись від ідеологічних схем і догм, вони усі-
ма силами намагалися показати другорядність, «дрібнобур-
жуазність» і безвихідність анархістського руху. Радянські
історики так і не змогли об’єктивно проаналізувати рух,
прирікаючи себе на фрагментарність і начотництво. Уза-
гальнюючою працею з історії анархізму в Російській імперії
стала робота В. В. Коміна «Анархизм в России», в якій автор
намагався викласти історію анархізму, проаналізувати стра-
тегію і тактику анархістів. Однак ідеологічне забарвлення
роботи знизило рівень об’єктивності дослідження. Супереч-
ливою залишилася відповідь на питання - яку роль грали
анархісти у революційному русі початку століття, мало ува-
ги приділялося питанням регіональній проблематиці анар-
хістського руху (одеській тематиці в монографії було при-
свячено тільки кілька сторінок). Зародженням російського
анархізму В. Комін чомусь вважав 1900 р., а не 1903 р. (1900 -
1903 рр. він назвав «закордонно-літературним періодом»
розвитку російського анархізму). В. Комін називає «періодом
активізації» діяльності російських анархістів січень 1905 -
11
червень 1906 рр. Але факти вказують на посилення анар-
хістського руху якраз з червня 1906 р. Подив визивають і
його хронологічні рамки «поразки і розпаду» анархістсько-
го руху - кінець 1906 - 1908 р. (особливо початкова дата).
Поверхнево переглянувши архіви, В. Комин стверджував,
що архівні документи про діяльність анархістів після рево-
люції 1905-1907 рр. і аж до 1917 р. «...настільки мізерні, що
лише підтверджують думку про тривалий, затяжний, бага-
торічний сон російських анархістів » [7. 51 , 67 , 103 , 124]. Хоча
існують тисячі архівних справ, що висвітлюють діяльність
російських анархістів після першої революції в імперії.
З кінця 1970-х до поч. 1990-х рр. в СРСР вийшли ще три
книги і стаття, в яких розглядалися окремі аспекти історії
анархізму, переважно під кутом боротьби ленінської партії
проти анархізму. Однак ці праці не змінили ситуації в
«анархознавстві», повторюючи відомі факти і дозволені сис-
темою висновки [8].
Недоліки радянської історіографії намагався відшкоду-
вати американський дослідник П. Евріч, але і він, не володі-
ючи значною архівної документальною базою, коротко і до-
статньо схематично висвітлив період 1903-1916 рр. в
анархістському русі у Російській імперії, іноді повторюючи
старі радянські штампи. Не зупиняючись на регіоналістиці
руху, він так і не зміг дати відповіді на головні питання іс-
торії руху [9] .
На жаль, сучасна українська історіографія іноді повто-
рює «радянські штампи» оцінки анархістського руху. Так,
Л. Петрішіна і А. Юрій стверджували, що «вперше в росій-
ському робітничому русі анархізм проявив себе під час ре-
волюції 1905-1907 рр.». І хоча на дворі був вже 1992 р., на
адресу анархістів сипалися звичні звинувачення: «авантю-
ристи», «захисники дрібної власності», що спираються на
«дрібну буржуазію, відсталих робітників, молодь, люмпен-
пролетаріат, декласовані елементи». Діяльність анархістів
оголошувалася «судомною», «епізодичною і суперечли-
вою» [10. 62-63] .
У 1990-2000-х рр. в українській історіографії з’явилися ро-
боти, які ставили за мету аналізувати процес формування
12
анархістського руху в Україні. Історик О. М. Лебеденко од-
ним з перших почав «освоювати» історію українського анар-
хізму 1903-1916 рр. На великому архівному матеріалі він по-
казав регіональні особливості анархістського руху, еволюцію
анархістської ідеології та практики, зв’язок місцевих анархіс-
тів із зарубіжними анархістськими центрами [11].
Дослідження анархістської регіоналістики в 2000-х рр.
стали актуальними для російської історіографії (досліджен-
ня анархістського руху в Тверській губернії, в Сибиру, в
Донській області). В Україні подібними дослідженнями займа-
лися А. Дубовик (низка статей, присвячених анархістського
руху у Катеринославі (Дніпропетровську) та О. Кривобок
[12]. В. Савченку належать численні статті, присвячені анар-
хізму в Одеському регіоні, і єдина на цю тему книга «Анар-
хісти - терористи в Одесі 1903-1913» [13] .
Для розуміння ролі анархістів-синдикалістів в страйко-
вій боротьбі одеських моряків і портовиків, для оцінки їх ді-
яльності у формуванні нелегальних профспілок чорномор-
ських матросів (1906-1914 рр.) важливі роботи
дніпропетровського історика О. Б. Шляхова [14] .
У Російський Федерації в 2000-х рр. відбувся певний «про-
рив» у дослідженні анархічного руху в період першої росій-
ської революції. В. В. Кривенький вперше дав обгрунтовані
дані чисельності та соціального складу анархістів (період
1905-1907 рр.) не тільки в цілому по Російській імперії, а й за
багатьма регіонами. Необхідно відзначити роботу В. Кри-
венького над енциклопедичними статтями, присвяченими
окремим напрямам анархізму, анархістським організаціям,
лідерам анархізму. Системне дослідження про склад анар-
хічного руху в Російській імперії прорводилося на основі
систематизації данних про 400 учасникіх вісімнадцяти
анархічних організацій семи регіонів імперії [15].
Серйозним внеском у дослідження історії російського
анархізму стали роботи В. Д. Єрмакова, в яких автор нама-
гався узагальнити досягнення російського «анархознавства»
[16]. Цікаві сюжети історії російського анархізму в 1914-1918
рр. висвітлив російський дослідник П. О. Коротич [17].
Анархістський теророрізм досліджували російські історики
13
О. В. Будніцький і Д. П. Пейч [18]. Багато чого для розуміння
анархістського тероризму в Російській імперії дала робота
американської дослідниці А. Гейфман, хоча й вона не виді-
ляє із загальної канви події в українських губерніях та Оде-
сі, які розглядалися фрагментарно [19]. Не один із зазначе-
них авторів не приділив належну увагу анархістської
регионалістиці, і зокрема розвитку анархізму в Одесі.
Серйозними «проколами» в російському та українсько-
му «анархознавстві» можна вважати компілятивну дисерта-
цію Л. Г. Орчакової (докторська дисертація) і А. С. Бабиче-
вої (кандидатська дисертація), праці, в яких заявлена тема
не тільки не роскрита, але замінена історичним сурогатом,
який не дозволив авторам ні поставити серйозні проблеми,
ні зробити зрозумілих висновків. Так, Л. Орчакова ствер-
джує: «У складі анархістських організацій спостерігалася
майже повна відсутність робітників провідних галузей про-
мисловості, зате рясно були представлені трудівники сфе-
ри послуг - шевці, кравці, кожевенники, м’ясники і т. д.».
Такі твердження суперечать реальності анархістського
руху на Україні. Історію анархістського руху в 1920 -х рр.
цей автор звів до історії «містичного» анархізму, який вза-
галі з великою натяжкою можна вважати анархізмом. Не-
зважаючи на наукову риторику, ці автори не змогли вписа-
ти в сучасне анархознавство, ані нових фактів, ані нових
концепцій [20] .
Основним джерелом при написанні даної монографії
були архівні комплекси, в яких накопичувалися документи
пов’язані із боротьбою силових структур Російської імперії
проти анархістського руху: Фонди Державного архіву Росій-
ської Федерації (ГАРФ): фонд 102 - Департамент поліції Мі-
ністерства внутрішніх справ, фонд 104 - Канцелярія міні-
стра внутрішніх справ, фонд 124 - Міністерство юстиції,
кримінальне відділення І-го департаменту; Центрального
державного історичного архіву України: фонд 385 - Одеське
жандармське управління; фонд 386 - Одеське охоронне від-
ділення, фонд 347 - Одеський військово-окружний суд. Осо-
бливу роль зіграли фонди Державного архіву Одеської об-
ласті: фонд 2 - Канцелярія Одеського градоначальника,
14
фонд 111 - Одеська міська поліція, фонд 314 - Канцелярія
Одеського поліцмейстера, фонд 618 - Прокурор Одеської су-
дової палати, фонд 633 - Одеське охоронне відділення, фонд
634 - Прокурор Одеського окружного суду, фонд 635 - Одесь-
кий окружний суд, фонд Р. 2636 - Одеське відділення Всеро-
сійського товариства політкаторжан і ссильнопоселенців.
Документи офіційного судового та позасудового доказу, ма-
теріали дізнань по справах анархістів, матеріали жандарме-
рії і розшукових органів виявилися чи не єдиними свідчен-
нями діяльності тієї чи іншої організації анархістів в Одесі.
Додатковими джерелами для написання книги стали
збірники документів і матеріалів. Нечисленні збірники до-
кументів відображають історію анархістського руху в Росій-
ській імперії, містять окремі документи, пов’язані з діяльніс-
тю анархістських груп в Одесі [21]. Для написання книги
залучалися матеріали періодичної преси, анархістська пре-
са видання 1903-1918 рр.: «Хлеб и Воля», «Листки «Хлеб и
воля», «Вольная община», «Буревестник», «Анархист».
Газети та журнали анархістів повідомляли про існування
окремих груп, надавали інформацію про суспільно-полі-
тичну діяльность анархістів. У ході дослідження була вико-
ристана загальноросійська і одеська преса, що відображає
буремні події в Одесі 1905-1908 рр., закрема газети: «Новое
время» (СПб.), «Петербургская газета» (СПб.) «Русское слово»
(М.), «Московские вести» (М.), «Голос Москві» (М.), «Одесские
новости» (Одеса), «Одесский листок» (Одеса)...
В роботі використані мемуари та теоретичні твори одесь-
ких анархістів, що дозволяють зрозуміти цілі і завдання
руху, стратегічні та тактичні міркування лідерів груп [22].
Література:
1. Пейч Д. И. Анархистский террор в России 1905-1907 гг. Ав-
тореферат дис. канд. ист. наук. – М., 2013.
2. Горев Б. И. Аполитические и антипарламентские группы.
Анархисты. Максималисты. Махаевцы // Общественное движе-
ние в России в начале XX века. Под. ред. Л. Мартова. - СПб., 1914,
Т. 3. Кн. 5. С. 474 – 536.
3. Альманах. Сборник по истории анархистского движения в
15
России. – Париж, 1909; Михаилу Бакунину (1876–1926). Очерки ис-
тории анархического движения в России. Сб. статей под ред.
А. Борового. - М., 1926.
4. Горев Б. И. Указ. соч.; Кульчицкий Л. С. Современный анар-
хизм: от Кропоткина до настоящей эпохи. - Пг., 1917, Березин Н. Г.
Что такое анархизм и чего хотят анархисты. - Одесса, 1917, Ле-
нин В. И. Полн. собр. соч. Т. 41. С. 14.
5. Генкин И. И. Среди преемников Бакунина: Записки по ис-
тории российского анархизма // Красная летопись. Л., 1927; Ра-
вич-Черкасский М. Н. Анархисты (Какие партии были в России).
Харьков, 1929; Горев Б. Н. Анархизм в России. М., 1930; Залежский В.
Анархисты в России. М., 1930; Ярославский Е. М. Анархизм в Рос-
сии. Как история разрешила спор между анархистами и комму-
нистами в русской революции. М., 1939; Сыркин Л. Н. Махаевщи-
на. - М. - Л., 1931; Кузина Л. А. Борьба большевиков против
анархизма в период первой русской революции. - Л. 1950.
6. Ярославский Е. М. Указ. соч.
7. Комин В. В. Анархизм в России: Спецкурс лекций,
прочитанных на историческом факультете педагогического ин-
ститута. - Калинин, 1969.
8. Шуструйский A. B. Борьба партии большевиков против
анархизма в 1905 -1910 гг. // Некоторые вопросы истории Комму-
нистической партии Советского Союза. - М., 1978; Корноухов Е. М.
Борьба партии большевиков против анархизма в России. - М.,
1981; Канев С. Н. Революция и анархизм. Из истории борьбы
революционных демократов и большевиков против анархизма
(1840-1917 гг.). - М., 1987; Бармина А. В. Анархизм в годы первой
русской революции // История политических партий в вузов-
ском курсе политической истории. - М., 1991; Худайкулов М. Из
истории борьбы большевистской партии с анархизмом. – Таш-
кент, 1984.
9. Эврич П. Русские анархисты. 1905-1917. - М., 2006 // Avrich P.
The Russian anarchists. - Princeton, 1967.
10. Петришина Л. В., Юрій А. К. Анархісти в Одесі в період
першої революції в Росії// Наукові праці з питань політичної іс-
торії. Вип. 172. - К., 1992. С. 61 - 63.
11. Лебеденко А. М. Анархісти на Україні в 1903–1908 рр.//
Український історичний журнал. - К., 1991. №11. С. 36 – 42; К исто-
16
рии возникновения анархизма на Украине // Проблеми викла-
дання історії народів України в технічному вузі. Тези доповідей
респ. наук.-метод. кон-ї. 1991. - Одеса - К., 1991. - С. 38-39; Тероризм
в Україні під час революції 1905–1907 рр. Вип. 15. – С. 73 - 79 //
Проблеми історії України XIX – початку XX ст.; История анархизма
в Украине (кон. ХІХ - нач. ХХ вв.). - К., 1995, Анархизм в Украине
(конец ХІХ - начало ХХ ст.): Дис. д-ра истор. наук. - К., 1996.
12. Суворов В. П. Анархизм в Тверской губернии: вторая поло-
вина XIX в. - 1918 г. Дис. кандидата ист. наук. -Тверь, 2004; Смирно-
ва В. К. Анархисты на Дону: 1905-1921 гг. Дис. канд. ист. наук. –
Ростов-на-Дону, 2003: Штырбул А. А. Анархистское движение в
Сибири в 1-й четверти ХХ века: Антигосударственный бунт и не-
государственная самоорганизация трудящихся. – Омск, Ч. 1
(1900-1918). 1996; Дубовик А. В., Дубовик А. Вл. Деятельность
«Группы Екатеринославских рабочих анархистов-коммунистов»
в 1905-1906 гг. // Индивидуальный политический террор в Рос-
сии. XIX начало XX в. - М., 1996; Махаевцы в Екатеринославе: «Пар-
тия борьбы с мелкой собственностью и всякой властью» (1904 г.)//
Юго-Запад. Одессика. - Одесса, 2013. №16. С. 76-86. Кривобок О. П.
Анархісти на Північному Лівобережжі України на початку ХХ
століття // Література та культура Полісся. - Ніжин, 2008. - Вип.
41. - С. 226 - 235.
13. Савченко В. А. Анархистское движение в Одессе в годы
первой русской революции // Тезисы І-й обл. ист. - крае. н. - прак.
кон-ї. «Воспитание историей». – Одесса, 1989. - С. 47-48; Анархіст-
ський рух в Україні у 1905-1907 рр. // Зб. наук. праць з питань
політичної історії. АН України. – К., 1992. - № 169. – С. 65-72;
«Жертвоприношення революції» (Маргінальні терористи – анар-
хісти України у 1905-1909 рр.) // Незалежний культорологічний
часопис «Ї». - Львів, 2002. - № 25. - С.119-135; Терористична практи-
ка анархістського руху в Україні поч. ХХ ст.// Матеріали між.
наук. кон-ї «Сучасний тероризм: філософія, ідеологія і форми
прояву». – Житомир, 2004. – С. 32-34, 2006; Анархістський терор в
Україні: особливості та практика // Матеріали ІІІ-ї звіт. конф-ї
ОЮІ ХНУВС. – Одеса, 2006. - С. 27-29; Способи анархістського те-
роризму у Одесі 1907 – 1912 рр. // Матеріали наук. - практ. конф-ї
«Сторіччя розшуку: історія, сучасність та перспективи». – Одеса,
2008. – С. 184-186; Анархісти України і інтелігенція (пер. чверть ХХ
17
ст.) // Інтелігенція і влада. Матеріали V Всеукр. наук. кон-ї. Ч. 2. -
2009. - С. 155-161, Анархистское движение в Одессе в 1908-1916 го-
дах // Юго-Запад. Одессика. – Одесса. – 2010. – Вып. 9. – С. 58-71;
100 знаменитых революционеров и анархистов. - Харьков, 2010;
Анархісти Півдня України 1910-1914 рр.: від економічного терору
до таємних профспілок // Інтелігенція і влада. Історія. – Одеса, –
2011. - №22. – С. 48-56; Анархізм в Україні (1903 – 1905): до причин
розпоширення руху // Південноукраїнський правничий часо-
пис. – Одеса, 2012 - №1. – С. 224-226; До причин кризи анархіст-
ського руху в Україні 1908-1909 рр.// Інтелігенція і влада. Істо-
рія. – Одеса, 2012. - №27. – С. 54-64; Махаевский «Союз
непримиримых» и создание первой анархистской группы в Одес-
се (1903 - 1904)// Юго-Запад. Одессика. – 2013. – Вып. 15. – С. 43-65,
Іллегалізм в анархістському русі України (1904 – 1908)// V між.
наук. практ. конф-я «Роль та місце ОВС у розбудові демакратич-
ної правової держави». – Одеса, 2013. С. 191-193; 1913 рік в історії
анархістського руху в Україні: до питання про «зникнення анар-
хістської загрози»// Південна Україна: етнографічний, мовний,
культурний, релігійний виміри. Матеріали ІV між. наук. - практ.
кон-ї. – Одеса, 2013. – С. 305–309; Одесская анархистская группа
«Молодая воля» (новое о Мишке Япончике и его юношеском окру-
жении)// Юго-Запад. Одессика. – 2013. – Вып. 16. – С. 47-75; Діяль-
ність анархістів-синдикалістів серед одеських моряків (1906-1913
рр.) // Краєзнавство. - К., 2013. - №2. - С. 174-183; Одесские
анархисты в революции 1905-1907 гг. Между Кровавым воскресе-
ньем и «либмановским» взрывом // Юго-Запад. Одессика. 2014.
Вып. 17, - С. 186-200; Ар’єргардні бої революції: анархістська гері-
лья в Одесі (грудень 1906 - грудень 1907) // Наук. вісник Міколаїв-
ського нац. універ. ім. В. О. Сухомлинського. Зб. наук. праць. Вип
3 (35). – Іст. науки. – Миколаїв, 2013. – С. 106-111 та ін.; Анархисты-
террористы в Одессе 1903–1913. – Одесса, 2006.
14. Шляхов О. Б. Судновласники і моряки Азово-Чорномор-
ського басейну в модернізаційних процесах кінця ХІХ—початку
ХХ ст. Дисер. доктора іст. наук. – Дніпропетровськ, 2004; Діяль-
ність політичних партій серед моряків торгівельного флоту Азо-
во-Чорноморського басейну на поч. ХХ ст.// Наукові праці іст. фа-
культету ЗДУ. – Запоріжжя, – 2003. – Випуск XVI. - С. 125-130.
15. Кривенький В. В. О численности и размещении анархист-
18
ских организаций накануне и в период российской революции
1905-1907 гг. Деп. ИНИОН. № 36936 – М., 1988; Анархисты в рево-
люции 1905-1907 годов. Дис. канд ист. н. М., 1989; Анархисты в ре-
волюции 1905-1907 гг. - М., 1990; Анархисты / Политические пар-
тии // Политическая история России в партиях и лицах. - М.,
1993; Под черным знаменем: анархисты // История политических
партий России. - М.,1994; Серія статей з історії анархізма // Поли-
тические партии России. Конец XIX - первая треть XX в.:
Энциклопедия. - М., 1996; Бармина А.В. Анархизм в годы первой
русской революции // История политических партий в вузов-
ском курсе политической истории. - М., 1991.
16. Ермаков В.Д. О количестве и размещении анархистских
групп и организаций в России в период между двумя буржуазно-
демократическими революциями //ХХVІІ съезд КПСС и
актуальные вопросы истории партии. – Саратов, 1986; Российский
анархизм и анархисты: вторая половина ХІХ – конец ХХ веков. –
СПб., 1996; Анархическое движение в России: история и современ-
ность. - СПб., 1997; Анархическое движение в России в XX веке.
Дисс. д-ра ист. наук. - СПб., 1997; Анархистское движение в начале
XX в. на окраинах Российской империи // Труды исторического
факультета СПбГУ. 2010. - №1. - С. 333-355.
17. Коротич П. О. Российские анархисты в годы Первой миро-
вой войны: идеология, организация, тактика (1914-1918 гг.). Дис.
канд. ист. наук. - М., 2000; Штырбул А. А. Анархистское движение
в период кризиса российской цивилизации. - Омск, 1998.
18. Будницкий О. В. Терроризм в российском освободитель-
ном движении. – М. 2000; Пейч Д. И. Указ. соч.
19. Жуков А. Ф. Индивидуальный террор в тактике мелко-
буржуазных партий в первой русской революции // Непролетар-
ские партии в трех революциях. - М., 1989; Носков М. А. Анархист-
ский терроризм в Росии начала XX века// Этносоциум и
межнациональная культура. – М., 2010. Т. 30. № 6. С. 164-168.
20. Гейфман А. Революционный террор в России в 1894-1917 гг.
- М., 1997.
21. Орчакова Л. Г. Анархисты в политической жизни (1903-
1928 гг.) Дис. док-ра ист. наук. - М., 2008; Бабічева О. С. Анархізм в
Центральній та Південно-Східній Україні (перша чверть ХХ ст.). –
Дніпродзержинськ, 2013.
19
22. Политическая каторга и ссылка. Биографический спра-
вочник членов общества политкаторжан и ссыльнопоселенцев. –
М., 1929; Ушерович С. Смертные казни в царской россии. - Харь-
ков, 1933; Соблазн социализма. Революция в России и евреи. Сб.
док-в. – Париж – М., 1995; Анархисты. Документы и материалы.
1883-1935 гг. В 2-х томах. Том 1. - М., 1998; Политическая полиция и
политический терроризм в России (вторая половина XIX - начало
XX века): Сборник документов. - М., 2001.
23. Новомирский Я. Из программы синдикального анархиз-
ма. б/м., 1907; Гроссман-Рощин И. С. Думы о былом: Из истории
белостоцкого анархического «чернознаменского» движения //
Былое. - Пб., 1924. № 26/27; Симанович В. Воспоминания пролета-
рия // Каторга и ссылка, 1931 г. №6 (79) и др.

со всеми и ни с кем

30-04-2015 07:31:12

ЗМІСТ
Глава 1. У пошуках «одеської герільї» 4
Глава 2. Сибір - Лондон – Одеса: виникнення руху 20
Глава 3. 1905 р. в Одесі: між Кривавою неділею
і «лібмановським» вибухом 47
ГЛАВА 4. «Епоха екса і мандата»
(грудень 1905 - листопад 1906) 80
Глава 5. Анархісти в Одеському порту
(літо 1906 - березень 1907) 129
ГЛАВА 6. Анархістська «міська герілья» в Одесі
(грудень 1906 - листопад 1907) 165
ГЛАВА 7. Бойовий загін і поліцейський тиск
(грудень 1907-1908 ) 232
Глава 8 . Загасання багаття (1909-1916) 262
Післямова 296


http://shron.chtyvo.org.ua/Savchebko_Vi ... 916_rr.pdf

Дмитрий Донецкий

30-04-2015 17:12:51

Меня уже давно достала дурацкая мода выводить анархизм из белостокских и одесских евреев.

Ничего конструктивного они не внесли. Даже имён не осталось. Разве только Мишка Япончик...

Больше вреда для движения.

Как будто не было Штирнера, Прудона, Бакунина, Ницше, Толстого...

Или средневековых коммун, вдохновивших Кропоткина.

Народных движений в разных странах... Майданов своего времени.

Тысячелетий первобытной анархии в конце концов.

elRojo

30-04-2015 19:07:39

Дмитрий Донецкий писал(а):Меня уже давно достала дурацкая мода...
что это за новые "тенденции"?

Caul-lbka

30-04-2015 19:57:54

Штирнер, Ницше, Толстой- серьезные теоретики :-)
Меня уже давно достала дурацкая мода выводить анархизм из белостокских и одесских евреев.

Ничего конструктивного они не внесли. Даже имён не осталось. Разве только Мишка Япончик...

а как же Новомирский и южно-российская группа анархистов-синдикалистов?!

А Японец- это тот самый анархо-иллегалист как Дюваль, Боно, Мариус Жакоб и т.д
Новомирский писал об этом, о грабеже буржуев и отчасти поддерживал отчасти критиковал.

Kredo

30-04-2015 20:04:43

Волина не забудем. Тоже еврей.

ясенъ

30-04-2015 22:22:50

Caul-lbka писал(а):Штирнер, Ницше, Толстой- серьезные теоретики

не, ну ты-то с NT этих интеллигентишек давно уделали. :ps_ih:
(а лично я бы спецом по теме к выбракованным тобой за безидейность трём ещё одного реального певца свободы, исаака бабеля добавил)

Kredo

30-04-2015 22:28:58

Штирнер, Ницше, Толстой- серьезные теоретики


не, ну ты-то с NT этих интеллигентишек давно уделали.

Нет, серьёзно, а что предсказали Ницше или Толстой на основе своих теорий так, что это потом сбылось?

Caul-lbka

01-05-2015 02:47:18

это часть анархо-православия и священные коровы Ясеней

ясенъ

01-05-2015 09:38:22

Kredo писал(а):о предсказали?

анархист от неанархиста отличается количеством и точностью предсказаний, да.

Kredo

01-05-2015 10:13:37


анархист от неанархиста отличается количеством и точностью предсказаний, да.

Хороший теоретик не важно чего, хоть анархизма, хоть вышивания крестиком, отличается от дерьмового теоретика именно этим.

ясенъ

01-05-2015 11:13:30

как всё просто! философ - это просто предсказатель.
научный анархизм, не иначе.
наилучший предсказатель - малатеста? на втором месте - предсказатель бакунин.
но выше всех в научном вангизме - учёный - казак петр середа. ;;-)))

Kredo

01-05-2015 16:52:51

философ - это просто предсказатель

Анархотеоретик - это социолог в первую очередь.

Бакунин в частности предсказал то, что потом случится с СССР.

И да, когда доводов нет, первое дело - осмеять оппонента.

Дмитрий Донецкий

01-05-2015 19:50:49

elRojo писал(а):что это за новые "тенденции"?


Да вот хотя бы Пол Эврич: "Русские анархисты".

Там вся анархия из Белостока выводится.

Дмитрий Донецкий

01-05-2015 19:52:24

Caul-lbka писал(а):Штирнер, Ницше, Толстой- серьезные теоретики


Да.

ясенъ

01-05-2015 19:56:22

доводов нет, конечно. есть только аксиомы.
кафка- не анархист. толстой - не анархист. какие могут быть доводы, они же не социологи, да и вообще не учёные.
саша чёрный писал(а):Жил на свете анархист,
Красил бороду и щеки,
Ездил к немке в Териоки
И при этом был садист.

Вдоль затылка жались складки
На багровой полосе.
Ел за двух, носил перчатки —
Словом, делал то, что все.

Раз на вечере попович,
Молодой идеалист,
Обратился: «Петр Петрович,
Отчего вы анархист?»

Петр Петрович поднял брови
И, багровый, как бурак,
Оборвал на полуслове:
«Вы невежа и дурак».

Дмитрий Донецкий

01-05-2015 19:56:48

Caul-lbka писал(а):а как же Новомирский


Он одессит?

Не знал.

Дмитрий Донецкий

01-05-2015 20:01:59

Kredo писал(а):Волина не забудем. Тоже еврей.


Эйхенбаум из Воронежа. К Одессе никакого отношения не имеет.

Дубовик

02-05-2015 05:07:14

Дмитрий Донецкий писал(а):
elRojo писал(а):что это за новые "тенденции"?


Да вот хотя бы Пол Эврич: "Русские анархисты".

Там вся анархия из Белостока выводится.

Пол Аврич написал "Русские анархисты" в конце 1950-х. Почему это вдруг "новые тенденции"?

Белосток в 1903-1905 сыграл исключительно важную роль в восстановлении революционного анархического движения в России. Дмитрий, с этой формулировкой спорить не будете?

Дмитрий Донецкий

04-05-2015 10:17:41

Дубовик писал(а):Пол Аврич написал "Русские анархисты" в конце 1950-х. Почему это вдруг "новые тенденции"?


Ну для меня новые. Я ж не в конце 50-х читал...

Честно думал, что он посвежее будет.

Аврича я вспомнил поскольку он прямо начинает с Белостока. И это неправильно.

Впрочем и советские по 19-му веку (важнейшему в становлении анархизма) в основном пробегались побыстрее и елозили по 1905-му году и Гражданской войне.

То есть всё же тенденция.

Дмитрий Донецкий

04-05-2015 10:30:01

Дубовик писал(а):Белосток в 1903-1905 сыграл исключительно важную роль в восстановлении революционного анархического движения в России. Дмитрий, с этой формулировкой спорить не будете?


Не буду.

Но планку они понизили сильно.

И в том что на анархиста стали смотреть как на бандита есть вина и "революционного анархического движения" начала 20-го века. С Украины в первую очередь. Не всё же вражеская пропаганда?

Kredo

04-05-2015 10:35:22

доводов нет, конечно. есть только аксиомы.
кафка- не анархист. толстой - не анархист. какие могут быть доводы, они же не социологи, да и вообще не учёные.

Между прочим, я не заявлял, что они не анархисты. Я заявлял, что они - не теоретики анархизма. Подмена тезисов, всё как обычно.